Úvod | Aktuálně | Výuka | Úspěchy | Přijímačky | Fotogalerie | Fórum | Projekty | Různé | English
O škole    Stránky    Ostatní    Sovy    Burza    Kladno    KMD    
O škole
Zde se můžete vyjádřit k veškerému dění ve škole...

Vložit nový příspěvek

Vložit nový příspěvek

              

Zobrazení příspěvků

4. 5. 2013, 22:56
:-D Jonáš
My zatím těch n-rozměrných nepochopitelností moc neměli – skoro ve všem jsme se omezovali na n := 2, výjimečně jsme (v lineární algebře a teď v optimalizačních metodách) přistoupili na hru se třetím rozměrem. Nepočítám soustavy rovnic o čtyřech neznámých, velké matice, vícenásobnou integraci atp. – tam se postup řešení v ničem neliší od malých případů a dělá se mechanicky; je to středoškolská látka. Jediný komplikovaný předmět byla Logika, kde za to ale mohl vyučující; bez něj by to bylo mnohem snazší.

Vlastní čísla jsem se ze začátku prostě „nadrtil“ – ta jsou skutečně trochu neuchopitelná. Na druhou stranu je to úžasný koncept, který se objevuje skoro na každém rohu matematiky (stejně, jako známá čísla π, φ, e …) a tudíž se na něj dá dívat z mnoha úhlů. Chvíli je používáš a pak ti to sepne. To samé platí třeba o Fourierově transformaci, která je sama o sobě složitá, ale její aplikace jsou zcela přímočaré.

Jasně, diskrétka je takové pěkné hraní si s „objekty“, programátorsky řečeno – číslíčka, vrcholy, toky, velikosti … to si každý dovede představit snadno.

Word se snad nemusí vyučovat vůbec. Nikdy jsem nepochopil, k čemu je dobrý – kromě toho, že se na něj ptají při každém pracovním pohovoru. Ale učíme se, abychom získali lepší práci, nebo abychom věděli? Pro psaní smysluplného obsahu je mnohem lepší použít plaintext; ten používám i na často upravované dokumenty a pro strojové zpracování. Je-li potřeba získat prezentovatelný výstup, lepší práci odvede TeX, který sází kvalitním algoritmem. A má-li výsledek obsahovat složitější grafiku, sáhnu po InDesignu. Na Word nemám jůzkejs.

Zrovna na výuku typografie bych si na našem gymnáziu nestěžoval, kvalita i kvantita mi připadá odpovídající. Mnoho typografických chyb beztak vyplývá z toho, že ve Windows není klávesová mapa obsahující české uvozovky, správné pomlčky nebo trojtečku. Těžko můžeme po uživatelích chtít, aby se učili kódy Unicode nebo aby psali s otevřenou mapou znaků. Neschopnost Wordu správně lámat odstavce, rozdělovat slova nebo hezky měnit velikost mezer taky uživatel přemůže leda použitím schopnějšího softwaru.
4. 5. 2013, 17:58
:-) zuzana vlčková (volny cz alt64 zuzvlc)
to Palec: Děkuji za odpověď. Tak už chápu, proč jsem tomu nerozuměla... Ale měla jsem pocit, že alespoň něčemu porozumět mohla, tak třeba časem...
3. 5. 2013, 2:24
B-) Palec (gmail com alt64 malecektomas)
Pro studentstvo bych měl možná zajímavější téma k diskuzi.

S počítačem žijete, většina z vás u něj denně stráví aspoň trochu času. Patrně jste se tedy v souvislosti s ním setkali se spoustou věcí, které pro vás magicky fungují, ale nerozumíte jim nebo s nimi neumíte zacházet.

Pro mě to ještě relativně donedávna byly třeba podrobnosti fungování elektronické pošty. Teď bych se rád dozvěděl, jakým způsobem spolu komunikují jednotlivé části superpočítačů nebo co všechno a v jaké podobě uvnitř sebe nese dokument ve formátu PDF.

Co byste si chtěli z hodin IVT odnést, jaká by měla být jejich náplň? Pro mě by to za doby gymnaziálních studií byla informace o tom, co přesně znamená, že je počítač 32- nebo 64-bitový. A pro vás?
3. 5. 2013, 2:06
B-) Palec (gmail com alt64 malecektomas)
@Zuzana Vlčková: Cílil jsem především na informatikáře a matematikáře, na každé jinou částí textu. To oni mohou něco na výuce reálně změnit. Pozdě mě napadlo tu část textu oddělit od přímočaré odpovědi Jonášovi. Mimo nich samozřejmě vítám v diskuzi i kohokoliv dalšího, koho téma zajímá; tomu rád další příspěvky přizpůsobím.

Pro začátek jsem předpokládal znalost problematiky, o které je řeč, tedy středoškolské výuky matematiky a informatiky. Předpokládal jsem znalost pojmů jako diskrétní matematika, algebra, matematická analýza, typografie, HTML, CSS, WYSIWYG, SQL, slidy… Vysvětlování první třetiny by mělo být nošení dříví do lesa v případě matikářů, zbylé dvě třetiny by na tom měly být stejně v případě informatikářů.

U Wordu, typografie a HTML mohu ve stručných bodech zopakovat, co jsem měl na srdci:

• Ve středoškolské výuce informatiky se jim věnuje příliš mnoho času.
• Domnívám se, že s lepší motivací by šlo to samé stihnout mnohem rychleji.
• Ušetřený vyučovací čas by se měl věnovat základům programování. Přechod je možné udělat plynule z Excelu.
• Programování by mimo jiné dobře navazovalo na případnou výuku diskrétní matematiky. O ní jsem psal v původním příspěvku i v reakci na Jonáše.

Jak bych si představoval realizaci dobré motivace, kde v současné době pokulhává a ještě pár dalších věcí jsem už rozepsal níž. Neměl jsem v úmyslu dělat online přednášku o typografii a kancelářském software, pouze jsem se snažil poukázat na oblasti, ve kterých se projevuje slabá motivace ke studiu látky probírané v hodinách IVT.

Mám něco z toho dál rozebrat nebo lépe vysvětlit?
2. 5. 2013, 20:27
:-) zuzana vlčková (volny cz alt64 zuzvlc)
Palče, nešlo by to trochu srozumitelněji česky, když už máte problém se všemi těmi typografiemi a styly... Přečtěte si někdy po sobě, co píšete... nebo je asi problém v tom, komu píšete....
Tak bych myslela, že se snažíte oslovit i širokou veřejnost :-)
Prosím oslovte i mne, tuším, že mám problém přesně v těch partiích, o kterých píšete (taky jen zkouším mačkat čudlíky), akorát Vám nerozumím, abych se polepšila.

Ale jinak srdečně májově zdravím,
ZV

PS
Už jsem se dlouho neozvala, tak musíme ty stránky trochu rozpohybovat.
2. 5. 2013, 14:57
:-) Markéta Šťáhlavská (email cz alt64 stahlavska)
Děkuji moc za video a fotky, jsem ráda, že jste tento den zdokumentovala paní prof. Absolonová :-)
2. 5. 2013, 14:45
B-) Ab (gymnasiumkladno cz alt64 ab)
Fotky a krátké video z pátečních akcí (Poslední zvonění, Majales) jsem vložila na Q:/foto_video/26_4_2013.
Lenka Ab
2. 5. 2013, 11:27
B-) Palec (gmail com alt64 malecektomas)
@Jonáš: Naprosto elementární vlastní čísla matic a práce v mnohorozměrném prostoru, včetně derivování a integrování? Nepopírám, že je to důležité, ale na reálných, snadno pozorovatelných jevech ti bude mnohem užitečnější třeba kombinatorika nebo aspoň nějaká velmi základní znalost teorie grafů.

Také je k zamyšlení, jak komplikované důkazové techniky se používají v diskrétce a jinde. Diskrétka tě naučí tisíci způsoby používat indukci a selský rozum, jinde často používáš neprůhledná lemmata a velmi abstraktní předchozí výsledky, abys je nějak zkombinoval a provedl stejně neprůhledný důkaz sporem. Žiju v naději, že matematický důkaz bude možné na střední potkat i jindy než v prváku během probírání základů logiky. Právě důkazy jsou nakonec tím, v čem je matematika tak chytrá a čím nejvíc donutí člověka si pořádně rozmyslet, s čím zachází (a schází). :-)

Omezení časové kapacity výuky na střední jsem si vědom, proto jsem psal primárně o diskrétní matematice. Matematika má hodně velkou hodinovou dotaci, takže se mi zdá, že je v ní větší volnost pro změnu. Pro výuku programování potřebuješ studenty, kteří chtějí myslet; diskrétka má šanci je nakopnout správným směrem.

V souvislosti s tím mě napadá, že ve čtvrťáku je na ni už pozdě. Naopak třeba exponenciální rovnice asi člověk moc často nepoužije (ani v životě, ani během studia střední), takže by se mohly odsunout. Nemám bohužel přehled, jak je uspořádané učivo po přechodu na ŠVP, ani jestli se náhodou nezvýšil podíl diskrétky. Ze sestry vypáčit něco o škole, zvlášť o matematice, bývá problém. Soudě podle studentů jiných škol je situace skoro všude srovnatelná a diskrétky se učí minumum. Problém mi připadá aktuální.

Za článek o vietnamské výuce informatiky díky!

U Wordu a HTML mi myslím chyběla dobrá motivace, proč bych se takové věci měl učit. Drtivá většina sekretářek (což je typická cílová skupina kancelářských programů) stejně neumí víc než mačkat čudlíky na panelech nástrojů (pardon, ribbonu) a typografických chyb jsou všude mraky. (Bylo pro mě překvapivé zjištění, že Word dodnes neumí nedělitelnou mezeru; umí jenom pevnou, která má konstatní šířku.) Zkoumal jsem ho především díky své hackerské povaze – snažil jsem se zjistit, co ta věc všechno umí (a k čemu je to dobré). Možná by s dobrou mativací šly kancelářské programy vyložit spolu s HTML za zlomek času.

Pro představu, kvůli čemu je potřeba motivace k Wordu, typografii (kterou jsme probírali spolu s ním) a HTML:

• Typografické chyby jsou všude – k čemu je dobré snažit se je nedělat? (Text se mnohem lépe čte. To jde doložit textem, kde je chyb nadprůměrně mnoho na jednom místě – v Blesku, Aha! a podobných plátcích není problém příklad vybrat.)

• Proč se namáhat s vytvářením stylů, když můžu to samé naťukat z panelu nástrojů během psaní? (Tohle jsme měli motivované celkem dobře možností změny stylu, která se projeví všude. Samotná změna už ale motivovaná pokud si dobře pamatuju nebyla. Přitom třeba na bakalářskou práci nebo pro sepsání článku na konferenci dostane člověk šablonu, od které se nesmí odchýlit; kusy textu vyrobené mimo rámec šablony je potřeba přeformátovat a bez stylů by to bylo naprosto nezvládnutelné.)

• Proč chtít vyrábět HTML? (Průměrný vyhledávač si s jiným formátem poradí špatně nebo vůbec. Celý web je na HTML postavený.)

• Proč se učit HTML, když můžu stránku naklofat ve Wordu (nebo něčem jiném) a pak si ji uložit jako HTML? (Krátké prohlédnutí HTML výstupu nějakého WYSIWYGu by mohlo být dost odstrašující. Spuštění v textovém prohlížeči – dobře simuluje pohled robotů vyhledávačů! – je také zajímavý zážitek. Opáčko výhod stylů z Wordu snadno motivuje CSS, pohled na sadu souvisejících dokumentů zase snadno motivuje oddělení CSS do extra souboru. Rozzipování DOCX dokumentů a prohlédnutí obsahu dobře ilustruje, že jde vlastně pořád o to samé a díky znalosti HTML je možné lépe porozumět tomu, jak Word ukládá dokumenty.)

U PowerPointu bych osobně dělal jenom rychlý průlet, vyrobil PDFko nebo miniweb o jeho featurách, vyrobil sadu vzorových chyb a nechal na jiných předmětech, aby si každý vyzkoušel, jak se taková prezentace dělá. Projektů všeho druhu se dělá hromada, takže není potřeba vymýšlet něco umělého pro účely hodin IVT. Slidy jsou koneckonců u prezentace až druhotná část, hlavní je její strukturování obsahu a práce s jazykem, což zcela jednoznačně patří do hodin českého jazyka.

Excel už docela dobře motivuje k tomu, aby se člověk naučil programovat a na co Excel nestačí, vyřešil si vlastním skriptem. Access by pak mohl motivovat k SQL; to většině lidí přijde hrozně jednoduché a magicky silné. :-)

Zase jsem se rozkecal. Snad to k něčemu bude. :-)
2. 5. 2013, 11:25
sy (gymnasiumkladno cz alt64 sy)
Seminář z biologie pro třetí ročníky: 6.5. opakování Chromista,z botaniky vlastnosti čeledí, seminární práce - odevzdání a rozdělení oponentům
2. 5. 2013, 8:01
:-D Jonáš
Palec: Podle mě je problém spíš v tom, že třeba mně osobně připadá jako užitečné a „naprosto elementární“ všechno, co jsem se doteď naučil na Matfyzu. Jsem ve druháku a doopravdy jsme zatím nebrali nic, co by se nedalo v lehce zjednodušené formě vyložit i na střední škole. Navíc jsou to často věci užitečné pro život a jistě by se lidstvu hodilo, kdyby je znali všichni a ne jen půl promile populace. Jenže střední trvá jenom čtyři roky a nedá se tam stihnout všechno.

To už bych spíš posílil výuku informatiky celkově, kterou jsem na základce neměl vůbec (ano, čtete správně. Vůbec se nevyučovala) a která se na našem gymplu omezuje na Word a HTML, což je taky dost špatné. Pro příklad nemusíme chodit daleko, stačí do Vietnamu: http://neil.fraser.name/news/2013/03/16/

Instruktáž ohledně zacházení s disketami bych pochopitelně vynechal. :-)
1. 5. 2013, 20:06
B-) Palec (gmail com alt64 malecektomas)
Narazil jsem na výborný článek o tom, že na středních školách se učí málo diskrétní matematiky. V USA očividně mají stejné problémy jako my. Přečtení vřele doporučuji zainteresovaným studentům i pedagogům.

http://www.artofproblemsolving.com/Resources/articles.php?page=discretemath

Z mé strany je to tak trochu lobbing za informatiku, kde je diskrétní matematiky potřeba dost, ale hlavně se mi z článku líbí argument, že problémy z diskrétní matematiky jde v životě potkat přímočařeji a častěji než problémy z analýzy nebo algebry.
30. 4. 2013, 12:20
Sepp Jorgen (centrum cz alt64 janciza)
Dobrý den,
kdy budou na internetu podrobnější rozpisy MZK, tedy zejména s konkrétními čísly učeben?
Děkuji,
Jan Cíza
28. 4. 2013, 19:11
sy (gymnasiumkladno cz alt64 sy)
Seminář z biologie pro třetí ročníky: 29.4. opakování z botaniky pro chybějící z 15.4., seminární práce - odevzdání a rozdělení oponentům
25. 4. 2013, 21:13
:-) Lukáš Hromadník (gmail com alt64 lukas hromadnik)
velká (třídní, profesorů) - 35,-
skupinka - 20,-
pasovky - 50,-
25. 4. 2013, 20:18
Anonym
Prosím, nepamatuje si někdo, kolik stojí fotky? Děkuji
23. 4. 2013, 13:42
sy (gymnasiumkladno cz alt64 sy)
Zpráva pro 2.B: Nezapomeňte ve čvrtek na poznávačku, domluva platí, ikdyž ve st není cvičení.
9. 4. 2013, 12:50
sy (gymnasiumkladno cz alt64 sy)
Seminář z biologie pro třetí ročníky: 15.4. opakování z botaniky, seminární práce - závěrečné konzultace, SP studentek Horáčkové, Hodoušové a Ječmenové k vyzvednutí u sy
26. 3. 2013, 23:31
sy (gymnasiumkladno cz alt64 sy)
Seminář z biologie pro třetí ročníky: 7.4.celkové opakování z botaniky, doplnění referátů z odborné literatury, seminární práce - závěrečná konzultace
22. 3. 2013, 9:35
sy (gymnasiumkladno cz alt64 sy)
Seminář z biologie pro třetí ročníky: opakování rozmnožování u rostlin dle schémat, botanické pojmy
15. 3. 2013, 15:48
sy
Seminář z biologie pro třetí ročníky: opakování rozmnožování u rostlin dle schémat v učebnici

Alpiq
generální partner školy

Sambar sport
sponzor školy

© Gymnázium Kladno 2004-2024
Kontakty    Partneři    Webmasteři    Novinky    Vyhledávání (pre-alfa)